Onder de voorwaarde dat de arbeidsvoorwaardelijke gevolgen met terugwerkende kracht per 1 augustus 2020 in werking treden, mogen schoolbesturen en PGMR tot uiterlijk 1 november 2020 de tijd nemen voor een zorgvuldig proces om de OOP- en directiefuncties te actualiseren en herwaarderen. (Bron: PO raad)
In juni/juli 2020 hebben wij namens #OOPdoetOOKmee een enquête gehouden onder het OOP (onderwijs ondersteunend personeel). In de enquête hebben wij onderzocht hoeveel OOP-ers er zelfstandig voor de klas worden ingezet en of zij hiervoor ook een extra beloning ontvangen.
Wij hebben de resultaten samengevat in een infographic, verder hebben wij een brief met aanbevelingen opgesteld. Deze gegevens hebben wij verstuurd naar verschillende bonden, politici, politieke partijen en nieuwsmedia.
De resultaten maken een duidelijk probleem zichtbaar en wij hopen hier dankzij deze enquête zichtbaarheid voor te creeëren.
Wij danken alle 684 respondenten voor het invullen van de enquête!
Trots op je vak en klaar om uit de schaduw te treden?
OOPdoetOOKmee richt zich op het verbeteren van de positie van het Onderwijs Ondersteunend Personeel. We komen op voor het OOP en hebben 5 peilers: gezien worden, een passende waardering, een passende functieomschrijving, vaste contracten en doorgroeimogelijkheden.
Het onderwijs kent ruim 50 verschillende OOP functies: van onderwijsassistent tot conciërge en van salarisadministrateur tot logopedist. En het is hard nodig om het OOP te verenigen en zichtbaar te maken. Want het OOP telt OOK mee.